Vastukaaltõstukite kasutamise juhend
1. Eesmise kahvliga vastukaaltõstuk on mõeldud üksikutele kaubaalustele paigutatud koormate tõstmiseks ja transportimiseks. Koormaid saab üles tõsta ja ladustada lao põrandalt või riiulitelt. 2. Vastukaaltõstuki originaalseadistusi ei tohi mingil juhul muuta! 3. Elektrilised vastukaaltõstukid on mõeldud kasutamiseks normaalsetes töötingimustes, siseruumides ja väljas. Et mitte ohustada tõstuki stabiilsust, peab masina kasutustsooni põrand ja eriti ala kus koormaid üles tõstetakse ning maha pannakse, olema kõva, horisontaalne ja korralikult tasandatud. 4. Töötamiseks puudulikult valgustatud keskkonnas tuleb võtta ühendust teenindusettevõttega, kes organiseerib täiendava valgustussüsteemi paigaldamise. |
Pildil: Koormate laadimine vastukaltõstukiga |
5. Normaalseks juhtimisasendiks loetakse juhi tööasendit tõstukil, mille puhul saab juht kontrollida kõiki sõitmiseks ja koormate transportimiseks vajalikke funktsioone.
6. Tõstukile paigaldatud varustus (kahvlite pikendused, haaratsid ja muud lisaseadmed) peavad olema valmistajatehase poolt aktsepteeritud.
7. Tõstuki keevitustööd on keelatud. Mistahes konstruktsiooniline muutus võib nõrgendada tõstuki stabiilsust ja turvalisust. Kui tõstuki keret kasutatakse keevitustöödel maandusena, toob see endaga kaasa elektroonilise juhtmooduli rikkumise.
8. Tõstuki stabiilsust mõjutavad sellised tegurid nagu pinnas, rehvid ja kasutatava tõstukitüübi üldised kasutamistingimused.
9. Koormate paigutamine hoiukohtadele ja võtmine nendelt toimub vertikaalasendis oleva mastiga, kahvlid praktiliselt horisontaalsed. Transportimine toimub tahapoole kallutatud masti ja kahvlitega alla lastud koormaga (transpordiasend) kindlal ja siledal pinnal.
10. Tõstuki kandejõud (tõstejõud) on näidatud tõstuki külge kinnitatud plaadil. Lisaseadmete paigaldamisel, rehvide või mõnede muude komponentide tüübi muutmisel muutuvad plaadil toodud andmed kehtetuks. Kui pole näidatud teisiti, kehtivad andmed kandejõu kohta koorma raskuspunkti kohta 500 mm kaugusel kahvlite vertikaalosast tõstuki pikiteljel. 11. Tõstuki transportimisel tuleb arvestada selle kaalu ja masti kõrgusega. Kui tõstuki transportimisel tuleb selle kõrguse vähendamiseks eemaldada mast, tohib seda teha ainult valmistajatehase poolt volitatud teenindusettevõtte tööötaja. |
|
13. Koormaid võib käidelda erinevat tüüpi juhtelementide või nende kombinatsioonide abil, kaasa arvatud:
|
![]() |
![]() |
![]() |
15. Hoobadega kontrollitakse õlivoolu koormakäitlusseadmetesse. Kui hoob vabastatakse, läheb see tagasi neutraalasendisse, blokeerides ja katkestades automaatselt vastava toimingu.
16. Koormakäitlusseadmete liikumise kiirus on proportsionaalne juhtimishoobade kaldenurgaga.
17. Kahvlite maksimaalse langetamiskiiruse määrab läbivoolu piirav ventiil, mis on paigutatud spetsiaalsesse konteinerisse ja kuulub tõstesilindrite varustussüsteemi.
18. Standardversioonis on tõstukile ette nähtud kolme hoovaga hüdrauliline juhtplokk. Nendeks hoobadeks on tõsteseadme juhthoob, masti kallutamise juhthoob ja külgnihke või lisaseadme juhthoob.
19. Tõstuk võib olla varustatud multifunktsionaalse juhthoovaga. Seda kasutades saab valida järgmiste funktsioonide vahel:
- kallutamine taha;
- kallutamine ette;
- kahvlite tõstmine;
- kahvlite langetamine.
20. Kui multifunktsionaalset hooba liigutatakse diagonaalselt, on võimalik teha samaaegselt kaks liigutust.
21. Tõstuk võidakse varustada ka mini-juhthoobadega, millel on samad funktsioonid nagu multifunktsionaalsel juhthooval. Kahe samaaegse liikumise saamiseks on vaja hoovale vajutada ja liigutada seda seejärel diagonaalselt.
22. Multifunktsionaalse juhthoova ja mini-juhthoobadega töötamine nõuab juhilt hoobade head valitsemist ja tunnetamist. Vilumust on võimalik omandada ainult pikaajalise väljaõppega.
23. Sõrmeotsa juhthoobasid võib olla tõstukil kolm kuni neli sõltuvalt külgnihke olemasolust ja tõstukile paigaldatud lisaseadmete arvust. Tõstukile võivad olla paigaldatud järgmised sõrmetsa-juhthoovad:
- tõsteseadme juhthoob;
- kallutamise juhthoob;
- külgnihke või lisaseadme juhthoob;
- käetoel paikneda võiv reguleerimishoob.
24. Tõstukitel kasutatakse ka valikunupuga hoobasid. Kui valikuklahviga hoob kontrollib haaratsit, ei kontrolli see hoob muid tõstuki tegevusi. Sel juhul on valikunupul turvafunktsioon - enne haaratsi avamist või sulgemist tuleb vajutada valikunupule.
25. Multifunktsionaalse juhthoova kasutamisel saab teostada ühekaupa kuut juhtimisliigutust. Vajutades valikuklahvile ja liigutades hooba diagonaalselt on võimalik teostada samaaegselt kaht toimingut.
26. Juhiistme tehnilisi karakteristikuid on keelatud muuta! See tagab juhiistmelt optimaalse nähtavuse, mida kontrolliti testmisfaasis ja mis on vastavuses standarditega.
27. Kui tõstukil on turvavöö, tuleb seda igal juhul kasutada! Ärge kasutage tõstukit, mille turvavöö on katki! Turvavöö ja selle mehhanismide juures ei tohi teha mingeid muudatusi!
28. Tõstuki iste ja kinnitatud ohutusrihmad vähendavad riski, et tõstuki ümberpaiskumisel saab juht vigastada või hukkub. Kui juht on tõstuki ümberkaldumisel juhikohal, on oht vigastada saada väike. Kategooriliselt on keelatud tõstuki ümberkaldumisel sellest välja hüpata!
29. Kui juhile tundub, et tõstuk hakkab ümber kalduma, ei tohi üritada tõstuki kabiinist ega juhiistmelt lahkuda. Sel juhul tuleb käituda järgmiselt:
- jääge oma kohale;
- haarake mõlema käega tugevasti roolist või juhtseadmete konsoolist;
- kummarduge ülakehaga rooliratta või juhtseadmete konsooli kohale;
- suruge jalad tugevasti vastu tõstuki põrandat;
- hoidke end ümbermineku suunale vastupidisesse suunda!
30. Kirjeldatud viisil toimides on olemas võimalus pääseda vigastusteta.
31. Pärast ümberminekut ei tohi asuda tõstukit kasutama enne, kui teeninduskeskuse töötajate poolt on viidud läbi tõstuki põhjalik tehniline kontrollimine.
32. Tõstuki hüdraulikasüsteem on varustatud ülerõhuventiiliga. Kahvlite maksimaalse langetamiskiiruse määrab läbivoolu piirav ventiil, mis on paigutatud spetsiaalsesse konteinerisse ja kuulub tõstesilindrite süsteemi.
33. Kahveltõstukile võib paigaldada koormatoetusraami, mis toetab kahvli vertikaalosast kõrgemaid koormaid.
34. Juhi turvakatuse juures ei tohi teha mingisuguseid muudatusi. Enne tõstuki kasutamist tuleks selle korrasolekut kontrollida.
35. Et vältida tõstuki kahvlite juhuslikku paigalt nihkumist, on need varustatud spetsiaalsete lukustussõrmedega. Kahvli asendi muutmiseks tõstke vastav hoob üles, asetage kahvel uude asendisse ja laske hoob alla. Kahvlite väljalibisemine küljele on välistatud vastavate piirajatega.
36. Enne kahveltõstuki kasutamist tuleb veenduda, et kahvlite lukustussõrmed on tugiplaadil olevates spetsiaalsetes sälkudes ning et väljalibisemise vältimise piirajad on olemas ja korralikult paigaldatud.
37. Enne tõstuki kasutamist peab juht kontrollima, kas tõstuki seadmed on korralikult kinnitatud ja töökorras. Vastasel korral on kahveltõstuki kasutamine keelatud!
38. Kahveltõstukiga tohib sõita ja töötada ainult väljaõppe saanud ja juhilitsentsi omav isik.
39. Peale- ja mahaminek on lubatud vastukaaltõstukile ainult vasakult poolt.
40. Tõstukiga ei tohi sõita avalikel teedel ega vedada reisijaid.
41. Ei tohi lubada seista ega liikuda tõstuki ülestõstetud osade all sõltumata sellest kas tõstuk on koormaga või mitte. Tõstukijuht peab tagama, et keegi ei seisaks ülestõstetud kahvlite all ega roniks nendel! 42. Inimeste transportimine tõstuki kahvlitel või kerel on rangelt keelatud, kui tõstukile pole paigaldatud selleks otstarbeks sobivat varustust. 43. Tõstukijuht peab jälgima tähelepanelikult kogu tööala, sealhulgas inimeste ja paigalolevate või liikuvate objektide olemasolu lähiümbruses. Esikohal on inimeste turvalisus! |
![]() |
44. Juht peab kasutama tõstukit ainult selleks ettenähtud otstarbel arvestades tõstuki funktsioone, lisaseadmeid ja muud varustust.
45. Tõstukiga sõites ei tohi hoida jalga piduripedaalil. Pärast pidurdamist tuleb piduripedaal vabastada, võimaldades sellel minna tagasi algasendisse, et kindlustada pidurisilindri korralik täitumine õliga.
46. Vajadusel peab tõstukijuht kasutama seadusega ette nähtud turvavarustust nagu kaitsekiiver, turvajalanõud ja kaitsekindad.
47. Tõstukiga töötamisel ei tohi kasutada purunenud kaubaaluseid.
48. Kui tõstukil on kabiin, peavad selle uksed olema töötamise ajal suletud. Turvavöö olemasolul on lubatud töötada avatud, kuid fikseeritud asendis uksega.
49. Sõites läbi väravatest ja muudest madalatest ning kitsastest kohtadest tuleb veenduda, et tõstuk nendest koos koormaga vabalt läbi pääseb. Erilist tähelepanu tuleb pöörata seejuures rippuvatele elektrikaablitele ja -juhtmetele.
50. Lähenedes vahekoridoride ristumiskohale või muudele piiratud nähtavusega aladele tuleb vähendada liikumiskiirust.
51. Keelatud on sõita üle kaablite ja juhtmete, kui need pole nõuetekohaselt kaitstud.
52. Keelatud on viia kehaosi liikuvate tõstemehhanismide vahele!
53. Kahveltõstukit ei tohi kasutada koormate lükkamiseks ja lohistamiseks, samuti muude tõstukite lükkamiseks.
54. Keelatud on kinnitada tõstukile lisaballaste selle tõstevõime suurendamise või mõnel muul eesmärgil.
55. Ei tohi transportida ega tõsta halvasti või ebaühtlaselt paigutatud koormaid (ebakindel tasakaal)!
56. Ärge transportige koormaid, mis võtavad ära juhi vaatevälja. Seda on lubatud teha vaid juhul, kui tõstukil on vastav erivarustus või kasutatakse teise isiku abi.
57. Ei tohi transportida koormaid, mille kaal on suurem tõstuki tõstejõust! Keelatud on tõsta eri kõrgustel suuremaid koormaid kui on näidatud tõstuki tõstevõime tabelis.
58. Sõidumanöövreid tõstetud koormaga tuleb teha aeglaselt ja sujuvalt. Transportimisel võib koorma kõrgus põranda- või maapinnast olla maksimaalselt 300 mm.
59. Enne tõstukiga töö alustamist on vaja kontrollida:
- rehvide seisukorda;
- õhkrehvide puhul on vaja visuaalselt veenduda, et rõhk rehvides on normikohane;
- kas kõik pedaalid lähevad pärast allavajutamist tagasi algasendisse;
- turvavõrede, tõstesilindrite ja masti seisukorda;
- tõstekahvlite, lisavarustuse ja lisaseadmete seisukorda;
- kas tõstekahvlite lukustussõrmed on korralikult tugiplaadi sälkudes;
- kettide ja tõstehüdraulika torustike seisukorda;
- aku üldist seisukorda;
- helisignaali toimimist ja valgustusseadmete korrasolekut;
- kas tõstuki erinevate süsteemide tööd iseloomustavad kontroll-lambid on kustunud;
- pidurite tööd;
- kas rooliseade toimib korralikult.
60. Kui kasvõi üks loetletud kontrollimise tulemus ei vasta tõstuki tehnilise korrasoleku nõuetele, on tõstukiga töötamise alustamine keelatud.
61. Keelatud on sõita õhkrehvidega, mille turvise sügavus on alla 2 mm. Töö turvalisuse tagamiseks tuleb vahetada välja tõstuki ühe silla mõlemad rehvid.
62. Tuleb vältida tõstukiga järsku liikumahakkamist ja äkkpidurdust. Eriti oluline on liikumise ettevaatlik alustamise olukorras, kus tõstuki juhtrattad on maksimaalselt välja pööratud.
63. Pööretel tuleb vähendada liikumise kiirust. 64. Laadimise ajal peavad tõstuki kahvlid olema põranda- või maapinnast ca 150 mm kõrgusel ja kallutatud veidi tahapoole. 65. Koormaid võib tõsta ainult tasasel pinnal ja ajal mil tõstuk seisab. 66. Tõstukit on keelatud kasutada nõndanimetatud kiikuvate koormate (koorem, mille raskuskese muudab pidevalt asukohta) transportimiseks ja tõstmiseks. 67. Sõites õõtsuvate koormatega (näit. vedelikega täidetud plastikkonteinerid) tuleb olla eriti ettevaatlik ja sooritada tõstuki kõik liikumised aeglaselt ning sujuvalt, et vältida tõstuki stabiilsuse kadumist. Kui manööverdatakse ülestõstetud koormaga, tuleb kõiki juhtseadmeid kasutada aeglaselt ja sujuvalt. |
![]() |
68. Olukorraga sobiva sõidukiiruse valikul arvestatakse inimeste ja muude tõstukite viibimisega tööalal, nähtavusega ja koorma eripäraga. Eriti tähelepanelik tuleb olla libedal või ebatasasel pinnal ning kallakutel. Tuleb valida selline sõidukiirus, mis võimaldab vajadusel turvaliselt peatuda.
69. Sõidusuunda muudetakse tavaliselt peatunud tõstuki puhul. Selle toimingu juures on vaja järgida ettevaatusabinõusid. Enne kui alustada liikumist vastassunas, tuleb veenduda, et tee on vaba. Tuleb arvestada, et äkiline peatumine ja sõidu alustamine vastassuunas võivad koorma ümber ajada.
70. Kallakutel sõites tuleb olla eriti ettevaatlik! Kui kallak on risti sõidusuunaga, tuleb vältida pöördeid. Ei tohiks üritada sõita kallakul diagonaalselt. Kallakutel sõites tuleb kallutada mast ja kahvlid koormaga tagumisse asendisse. Koorem peab olema lastud võimalikult madalale.
71. Koorma tõstmiseks viige kahvlid võimalikult kaugele koorma alla jägides, et kahvlite vaheline kaugus on õige. Tõstke koorem pisut üles veendumaks, et kahvlid seda korralikult toetavad. Seejärel tõstke koorem ca 15 cm kõrgusele põrandapinnast.
72. Tõstuki stabiilsuse suurendamiseks kallutage mast vertikaalasendist ettevaatlikult tahapoole. Kui käideldakse kõrgeid koormaid, peab masti tahapoole kallutades olema eriti ettevaatlik.
73. Kui tõstuk on varustatud külgnihkega, tuleb koorem tõstuki suhtes tsentreerida.
74. Koorma asetamiseks hoiukohale riiulil või virnas tuleks toimida alljärgnevalt:
- lähenege riiulile või virnale aeglaselt, mast tahapoole kallutatud;
- olles lõpetanud lähenemise, kallutage mast vertikaalasendisse;
- viige koorem riiulitalade või virnas oleva kauba suhtes sobivale kõrgusele (ca 10 - 15 cm riiulitaladest või kaubast kõrgemale);
- sõitke tõstukiga aeglaselt edasi kuni koorem on õigel kohal;
- laske koorem aeglaselt allapoole, kuni see jääb toetuma riiulitaladele või alumisele kaubale nii, et kahvlid jääksid kaubaaluse vahes vabaks;
- sõitke aeglaselt tagurpidi kuni kahvlid tulevad kaubaaluse seest välja;
- langetage tõstekahvlid transpordiasendisse.
75. Koorma võtmiseks hoiukohalt riiulil või virnas tuleks toimida alljärgnevalt:
- lähenege aeglaselt riiulile või virnale, mast tahapoole kallutatud;
- peatuge tõstukiga ca 30 cm kaugusel riiulist või virnast ja kallutage mast vertikaalasendisse;
- tõstke kahvlid õigele kõrgusele nii, et edasisel liikumisel tõstukiga läheksid kahvlid kaubaaluse vahedesse;
- sõitke tõstukiga edasi viies kahvlid kaubaaluse vahedesse lõpuni ja peatuge nii, et kahvlite vertikaalosa toetab kergelt kaupa;
- tõstke kahvlid ca 10 - 15 cm ülespoole nii, et koorem jääb kandma tõstuki kahvlitele;
- sõitke tõstukiga aeglaselt tahapoole, tuues koorma riiulist või virnast välja;
- kallutage tõstuki mast tagumisse asendisse;
- langetage koorem transpordiasendisse.
76. Kui tõstuki kahvlid on koormaga ülemises asendis, tuleb sõita tõstukiga aeglaselt ja ettevaatlikult. Kohalt liikumine ja peatumine peavad olema sujuvad.
77. Keelatud on kallutada masti vertikaalasendist ettepoole, kui koorem on üles tõstetud. Kui see on vältimatu, muutke masti kaldenurka väga ettevaatlikult vältides järske liigutusi või peatumist.
78. Ilma ettevaatusabinõusid rakendamata ei tohi jätta tõstukit kaldteele. Lisaks seisupiduri rakendamisele tuleb tõkiskingadega välistada tõstuki juhuslik liikumahakkamine.
79. Tõstukit parkides ei tohi takistada juurdepääsu treppidele, avariiväljapääsudele, tulekustutusvahenditele, ristmikele. Tõstukit ei pargita kitsastesse vahekoridesse, sissepääsude või väljapääsude ette.
80.Tõstuki parkimisel tuleb jälgida, et:
- tõstuki kahvlid on täielikult langetatud asendis;
- tõstuki juhtseadmed on neutraalasendis;
- tõstuki mootor on välja lülitatud;
- seisupidur on rakendatud;
- süütevõti on süütelukust või toitelülitist eemaldatud.
81. Tõstuki akusid tuleb laadida selleks ettenähtud laadimiskohal. Tuleb võtta tarvitusele ettevaatusabinõud lahjendatud väävelhappe põrandale sattumise vältimiseks.
82. Akusid on lubatud laadida ainult tõstuki tootjafirma poolt konkreetse tõstukitüübi jaoks ette nähtud akulaadijaga.
83. Akudel peavad olema õhutusavad, kaablite klemmidel peab olema kaitseisolatsioon.
84. Akude laadimisel tekivad plahvatusohtlikud gaasid, mistõttu on vaja laadimiskohta ventileerida. Kui õhuvahetus loomuliku ventilatsiooni teel pole piisav, tuleb kasutada sundventilatsiooni.
85. Üksikuid tõstukeid on lubatud laadida laoruumis erinevates kohtades paiknevatel laadimiskohtadel. Kui tõstukeid on kasutusel palju, tuleb neid laadida selleks ettenähtud hästi ventileeritavas laadimisruumis.
86. Laadimiskohal on suitsetamine ja lahtise tule kasutamine keelatud!
87. Enne laadimise alustamist tuleb kontrollida elektrolüüdi taset. Pärast kontrollimist ja vajadusel destilleeritud vee lisamist veenduda, et akupurkide korgid on korralikult suletud. Destilleritud vee lisamisel kontrollida, et korkides olevad õhutusavad on puhtad ja akude ventilatsioon saab toimida.
88. Aku laadimiseks tuleb tõstuk parkida laadimisseadme lähedusse, tõmmata peale seisupidur ja lülitada välja toide. Ühendage aku pistikupesa akulaadija pistikuga, kui akulaadija on välja lülitatud. Akud peavad olema laadimise ajal pealt avatud (aku kate eemaldatud).
89. Pikenduskaablite kasutamine akulaadija pistiku ja tõstuki pistikupesa vahel on keelatud. Valmistajatehase poolt kaasa antud kaablid on sobiva pikkusega.
90. Ärge jätke tööriistu või metallist esemeid aku lähedusse selle laadimise ajaks!
91. Iga 50 töötunni järel tuleb mõõta elektrolüüdi tihedust! Kui laetud aku elektrolüüdi tihedus jääb allapoole lubatud piiri, on vaja valada juurde elektrolüüti. Elektrolüüti võib lisada teenindusfirma eriväljaõppe saanud töötaja.
92. Akude vahetamist võib teostada personal, kes on saanud selleks spetsiaalse väljaõppe.
93. Aku eemaldamine ja tagasiasetamine peab toimuma spetsiaalsete seadmete abil. Ettevaatamatu tegevus võib tuua kaasa akuelementide lühiseid ja õnnetusjuhtumeid aku tõstmisel ning kohalt liigutamisel. Hooletu ja/või väära tegutsemise käigus võivad saada vigastusi nii aku kui ka tõstuk. 94. Akusektsioon an varustatud kaitseseadmega, mis hoiab ära aku väljakukkumise tõstuki ümberminekul. Aku vahetamise lõpetamisel veenduge, et aku on tõstukil korralikult kinnitatud. |
![]() |
95. Kõiki hooldus-, seadistus- ja remonditöid tõstuki juures tohib teostada ainult väljaõppe saanud personal.
Fotol: Toyota Material Handling Eesti spetsialist firmas tõstukit hooldamas |
![]() |