Suhtlemine ja meeskonnatöö
Pealeht
Sisukaart
Materjalid
Suhtlemine
Kuulamine
Kehtestamine
Konflikt
Testid
Kasutatud allikad
Suhtlemine
Ära teeskle, vaid tunne tõelist huvi teiste inimeste vastu. Kui te ei täida inimeste vaba aega, siis te peate õppima meeles pidama ka seda, mis kellelegi meeldib, millised on kellegi huvialad. Kas te saate vanurile pakkude 30 kilomeetrist jalgsi matka? Tegelikult me peame arvestama selle kontinkendiga, kes meil on. Kas seal on lapsi? Kas selles seltskonnas on inimesi, kellel on erivajadused? Veel üks asi. Millises kohvikus teile meeldib käia? Kas seal, kus teie soove meeles peetakse või seal, kus teid üldsegi ära ei tunta. Minu lemmik kohvik Võrus kunagi oli Wõrokohvik. Seda enam ei ole. Hommikul, kui ma kella 10 paiku mõnikord sealt akna tagant mööda läksin, siis ma alati lehvitasin. Ja kella poole 12 ajal, sellisel juhul ootas mind minu kohas, laua peal, Iirise õunakook ja klaas mahla. Kui mul oli pool kooki söödud ja pool mahla joodud, ilmus mu lauda kohvitass, ilma, et ma oleks pidanud midagi tellima, midagi klienditeenindajale ütlema. Wõrokohvikut pole enam aastast kas 1998 või 1997. Ja siiamaani sooja sõnaga meenutan neid klienditeenindajaid. Mõelge selle üle. Miks on vaja pidada oma klientide soovid meeles? Siis peab klient sind meeles. Ja kui sa näitad kliendile positiivset suhtumist temaga arvestamises, siis klient tuleb sinu juurde tagasi. Kui te lähete tööle turismitallu, kus te peate inimestele pakkuma vabaaja sisustamist. Teate kui oluline see teie rahakotile on, et klient teie juurde tuleb. Siit tuli välja see, miks see reegel nii oluline on, miks ma pean meeles pidama, mis toimub ja mis ei toimu, miks ma pean oma kiendi soove meeles pidama. Vahest mõeldakse, et ma ei suuda kõike meelde jätta, just sellepärast, et nii palju rahvast on. Tartus on selline kohta nagu Moka pitsabaar. Seal on üks jube vahva klienditeenindaja. Minu poiss käib seal umbes niimoodi 2 korda kuus või natuke rohkem, mõnikord vähem. Ja tema lemmikpitsa on suur Alcapone ilma paprikata. Juhtus, nii et käisime ükskord poisiga kahekesi. Mina valisin väikese Firenze, mis võis olla paprikaga. Klienditeenindaja küsis kolm korda üle. Väike Firenze ja paprikaga. Poiss ütles, et jah, see on mu emale. Klienditeennindaja oli täiesti veendunud, et see pole minu poisi valik, sest ta oli harjunud, et minu poiss tellib suure Alcapone ilma paprikata. Viimasel ajal ei pea poiss enam ütlemagi, mida ta tahab. Ta ütleb lihtsalt, et ta tahab oma pitsat. Kusjuures üks hotelliteeninduse kursus, see on kaugõppes. Seal üks õpilane ütles, et ta töötas Londonis ja seal ta pidi juba teadma, kui klient tuli aknast mööda, mida see klient tahab ning pidi selle ka talle valmis panema. Aga mis saab siis, kui te ei tunne huvi oma lähedaste, sõprade, tuttavate ja pereliikmete vastu. Teid üldse ei huvita see, mis nad teevad, millega tegelevad. Ehituste poistel oli kaks aastat tagasi suud lahti, kui ma küsisin, et kas need seinad kataksid enne peenpahtliga või paneks peale kruntvärvi. Mis asja? Aga kuidas te teate? Tean, kuna mu mees on aastaid töötanud ehitusel ja meie peres on kombeks õhtuti tääkida sellest, mida keegi päeval tegi. Minu mehe poole võib pöörduda pedagoogilistes küsimustes ja ehituste poistega ma hätta ei jää. Tean pahtlimarke, plokimarke, puidukaitsevahendeid ja muid selliseid asju. Just see huvi teiste inimeste vastu, huvi lähedaste vastu. Mul oli üks ehmatav kogemus, kaks tüdrukut, keda ma üldse ei tunne, tulid küsima, kas keegi võib mulle kirjutada, sest tal on mure. Minu jaoks hästi selline, mõnes mõttes soe kogemus, aga mõnes mõttes hirmutav kogemus. Ja nõustamisel kasutan seda sama moodust, et ma jätan inimese asjad meelde. Teile ka üks praktiline näpunäide, et jätke asjad meelde. Salvestage endale kuskile, kui arvutikeeles rääkida. Ja siis pange see fail kausta. Kui see inimene uuesti tuleb, tehke see kaust lahti. Kunagi ma rääkisin sahtlitest ja sahtlisse panemisest. Ma võin kohtuda inimesega tänaval üle hulga aja ja küsida, et kuule, sa ju rääkisid, et sul on selline ja selline probleem, et kuidas sul sellega läks. Ma olen juba ammu ära unustanud, sul nagunii see meelde ju ei jää. Inimestele meeldib, kui nende vastu huvi tuntakse, kui neid meeles peetakse. Esimene asi, mida selgeks õppida, on oma klientide nimed. Kuidas saab oma mälu parandada? Ristsõnad. Seoste loomine. Teie grupis on vähe poisse, palju tüdrukuid. Poisid jäävad paremini meelde. Tehke seoseid. See, et ma ristikesi tunni lõpus märkmikusse panen, täidab ka oma eesmärki, kuna jätan meelde, kes on kes. Valeta vähem ja kui kuidagi ei saa, ole vait. Mida see tähendab? Kui miski teie teenindussfääris on halb ja kui klient selle kohta küsib, siis teie ei valeta, vaid ütlete ausalt, mis selle puudused on. Kui klient ei küsi, siis olete vait. Teine asi. Mõelge oma igapäevase suhtlemise peale. Kas te suudate kõik oma valed meeles pidada? Või suudate te nii valetata, et teine aru ei saa. Asi on selles, et me ei tohi klienti petta. Ei tohiu valetada mitte mingi hinna eest, sest kliendisuhtluses me kaotame sellisel juhul kliendi. Kliendi olemasolu mõjutab meie rahakotti. Meie igapäevaelus tuleb olla ettevaatlik, kuna valel on lühikesed jalad. Need valed kipuvad välja tulema. Valed kurnavad ka energiat ja inimest. Ära kritiseeri inimese isiksust, vaid tema käitumist. Mõelge nüüd selle peale, et see kapp on minu noormees. Sa oled siga. Sa oled täielik idioot. Kasi mu silmist minema. Ma ei taha sind rohkem nähagi. Ega tema ka aru ei saanud, mille eest. Kui sa mu eile õhtul peole kutsusid, siis ma olin nii õnnelik. Aga kui sa õhtu otsa teiste tüdrukutega tantsisid. Siis ma tundsin ennast solvatuna. Ja ma ei kavatse sinu poolt sellist käitumist rohkem taluda. Ma ootan sinult vabandust. Ma tulen sinuga alles siis välja, kui sa oled minu ees vabandanud. Kas ta nüüd sai aru, mis viga on? Mida ma esimene kord kritiseerisin? Isiksust. Ma andsin hinnanguid. Ma ütlesin, et ta on idioot ja kõike muud sellist. Mida ma teine kord kritiseerisin? Kas ta sai aru, mis ta valesti oli teinud? Kritiseerisin tema käitumist ja rääkisin oma tunnetest, mis minu sees toimus. Ja kui me räägime käitumisest, me tahame teise inimese käitumist muuta. Me peame rääkima seda, mis meid häirib. Pidage meeles, et oluline on rääkida käitumisest, mis meid häirib ja tunnetest, mis teis tekivad. Kritiseerida tuleb käitumist, sest isiksust me muuta ei saa. Kiida kõigi ees, laida nelja silma all. Millal te oma kursusekaaslasi viimati kiitsite? Millal te viimati oma elukaaslast, pereliikmeid kiitsite? Kuna te ennast viimati kiitsite? Lugu kahest perest. Mõlema pere naised olid omavahel sõbrannad, nad olid samavanused. Mõlemas peres oli sama asi, et mehed olid kümmekond aastat naistest vanemad. Mehed olid sellise kalduvusega, et nad ei pidanud kodutöid naistetööks. Ehk siis nende jaoks ei olnud mingi probleem nõusid pesta, tube koristada, voodeid ära teha. See ei olnud probleem. Naised olid seda meelt, et inimesi tuleb tunnustada selles eest, kui ta midagi püüab teha. üks naistest tunnustas niimoodi: "See on väga tubli, et sa oled voodi ära teinud. Aga vaata, mismoodi see tekk siin peal on." Teine nii: "Oi, nii tore, et sa oled mind aidata püüdnud. Nüüd on meil rohkem aega teineteise jaoks." Esimene paar on ammu lahus, teine paar elab siiamaani koos. Juba 18 aastat. Ja kusjuures mees ei ole lõpetanud kodutööde tegemist, vaid mees on hetkel kodune. Tal juhtus tervisega väike apsakas. Siis kui naine töölt tuleb, ootab soe söök alati laua peal. Tuleb tunnustada inimesi, kes püüavad midagi teha. Kuidas me ei saa endale abiks kunagi oma lapsi, kui nad suureks kasvavad? Sellepärast, et te väiksele lapsele kipute ütlema, et vaata, mis sa nüüd tegid, ajasid vee maha. Sa ei või nüüd rohkem püüda. Laps on niigi õnnetu, kui midagi juhtub, näiteks lõhub midagi ära. Tunnustaga, kui laps on kurb. Lohutage teda. Ja öelge, et te saate selle asja siis asendada, saate selle koos ära koristada. Aga ta on tubli, et ta vähemalt proovis, et ta üritas aidata. Minul on ka kahju, et see nii lõppes, aga sa oled tubli, et aidata proovisid. Muidu te 10 aastast enam endale appi ei saa. Pidage meeles, et positiivset asja räägitakse edasi umbes neljale inimesele. Negatiivset umbes 20 inimesele. Kui ma toon teile teeninduse valdkonnast näiteid, siis mul on koguaeg tuua negatiivseid. Ma ei ole kunagi jätnud tunnustamata ka siis, kui klienditeenindaja käitub hästi. Ma ei ole jätnud toomata ka neid näiteid, kus ma saan rääkida sellest, kuidas inimestega tegelenud inimene on käitunud hästi. Näiteks see sama Wõro kohvik. Näitena võib tuua ka meie kooli kohviku, kus eelmisel aastal ei suudetud viis nädalat meeles pidada, et ma joon musta kohvi. Ma soovitan teil käia lahtiste silmadega ringi ja vaadata, kuidas suhtlevad ja käituvad oma tööd tegevad inimesed oma klientidega. Klient ei ole mitte päris hea sõna, aga inimestega, kellega nad koos tööd teevad. Mida te tahaksite, et te oskaksite ise nende inimestega teha? Võtke õpet. Sellist asja nim mudelõppeks. Ja oma vanemate pealt olete te seda mudelõpet teinud. Kui on karistatud, siis on ka andestatud. Ehk eestlaste ütlus. Kes vana asja meelde tuletab, sel silm peast välja. Miks seda vaja on? Kui on asi lahendatud, kui on asi paika pandud ja selline käitumine enam ei kordu, siis kas teil on õigus teisele seda nina alla hõõruda. Mitte mingi hinna eest. Küll kripeldab, küll tahaks teisele haiget teha. Et tuletaks meelde, mis ta jättis tükk aega tagasi tegemata. öeldakse, et naised andestavad, aga ei unusta ning mehed unustavad, aga ei andesta. Kui on karistatud ja käitumine ei kordu, siis ei tuleta meelde. Olete näinud seda filmi "Seis või mu ema tulistab!"? Sylvester Stallone on seal politseiniku osas. Ja siis see "Kullakestest" Rosie mängib seda mammat. Ja seal üks enesetapja niimoodi akende vahel ning see Stallone mängitud politseinik tuleb sinna teda alla tooma. Siis jõuab see mamma ja lööb lahti albumi ja ütleb, et näe, see seal on minu Joe. Vaata, see Joe on siin poti peal selle pildil. Siin vahetan tal mähkmeid. Sellepeale ütleb enesetapja: "Minu elu on sinu eluga võrreldes lillepidu". Nii et kui on karistatud ja on andestatud ka, siis ei tohi kunagi meelde tuletada vana asja, mis ei kordu. Õpi andeks paluma ja andeks andma. Miks see reegel vajalik on? Kelle käest te andeks palute? Enda käest? Sageli ei taheta endale andestada. Ja kui ma hakkan rääkima konflikti käitumisest, mis see endaga kaasa võib tuua, kui ma endale ei andesta. Meil on raske andeks paluda endast, enda arvates sotsiaalselt madalama staatusega inimeselt. Tulenevalt meie kristlikust moraalist, on väga raske öelda mehel naisele: "Kallis, anna mulle andeks. Ma eksisin." Ja sageli naised, selleks, et suhe säiliks, lähevad andeks paluma oma meeste käest, nende lolluste eest, mis mehed on teinud. See on ennast hävitav käitumine. Ja seal taga on tihtipeale väga madal enesehinnang. Seal taga on see sama kristlik kasvatus. Me võime öelda, et meil pole 50 aastat sellist kasvatust olnud, aga meestesse on see soorollidena sisse kasvatatud. Mees on tähtsam. See kristlik pärand muudab meie käitumis ka praegu. Kui sul on tugev enesehinnang, siis on kerge minema minna, kuid kui su enesehinnagust midagi järgi ei ole, siis on väga raske minna. Tugevad inimesed oskavad ka probleemidest rääkida. Ära tegutse esmavihas. Mind olete te klassi ees vähe näinud, kuid olete aru saanud, et ma olen küllaltki emotsionaalne inimene. Ma kipun sageli tegutsema esmavihas, aga samas kui on minu jaoks olulised probleemid, mis tahavad lahendamist. Ma andsin teile märku oma tunnetest, oma mõtetest ja andsin märku ka sellest, millist käitumist ma ei suuda taluda. Kui ma oleks lõugand, ma natukene kergitasin häält, aga kui ma oleks lõugand, siis ma ei oleks järginud seda reeglit, et ära tegutse esmavihas. Peresuhetes olen ma õppinud häält päris tugevalt alla võtma, tempot maha võtma ja rääkima hästi vaikselt ja rahulikult. Ma olen õppinud ka pausi pidama siis, kui teine ütleb, et siiamaani ja mitte rohkem, sest ma hakkan kohe kisama. Olen ka ise õppinud seda lauset ütlema oma mehele, sest minu jaoks on see oluline, et me anname teineteisele märku tunnetest, et kuhu maani võib ja kuhu maani ei tohi. Ja teine aktsepteerib seda kohe. Siiamaani ja kõik. Austa teise inimese ruumi. Mis on need ruumid? Meie isiklikud distantsid meie ümber, meie kodu ning meie vaimne ruum. Kui te tahate saada paremaks suhtlejaks, siis mina seda teha ei saa. Kui te ise selleks saada ei taha ja ise midagi ei tee, siis mina ei saa seda teha, et annan kulbiga teile juurde, et paremaks suhtlejaks saada. Kunagi öeldi, et minu tundides on kaks arvamust, vale arvamus ja õpetaja arvamus. Mina oma suurest lollusest arvasin, et mina olen vanem ja targem, suudan noortele inimestele selgeks teha, kuidas elus karisid vältida. Nüüd ma tunnistan, et ma ei püüa seda teha, te nagunii teete omad vead ise, te nagunii õpite oma vigadest. üks õpilane ütles, et ei olegi heinamaal ainult üks mätas, vaid terve heinamaa on mättaid täis. Ehk ma tõesti austan teie vaimset ruumi, ma ei roni sinna sisse ja ma ei püüa teile ajuloputust teha. Te võtate ise minu tunnist, mida te tahate võtta. Mida te ei taha, seda ma teile pähe ei topi kah, sest te ei võta seda vastu. Te panete sel juhul näiliselt kõrvaklapid pähe ja ongi kõik. Ma ei püüagi kellegi mõttemalle muutma hakata, see ei ole minu ülesanne. Kui te tahate, siis te muudate ise, kui ei taha, siis ei muuda. Austa ja armasta iseennast, siis austatakse ja armastatakse ka sind. Kuidas teised mind saavad armastada, kui ma olen täiesti kasutu tüüp? Teised ei saagi sind armastada, kui sa iseennast ei armasta. Inglastel on ütlus, et kui täis on sinu tass. Kas sul on sealt tassist teistele juua and või mitte. Mina räägin tavaliselt hoopis puukuurist ja puudest. Kui ma austan ja armastan iseennast ja hindan iseennast, siis on minu sees olemas kuivad puud. Kuivad puud on need, mida ma saan kasutada lõkke süütamiseks ja lõkke põlemas hoidmiseks. Igasugune suhe kahe inimese vahel, paljude inimeste vahel. Kõik need suhted on lõkked ja need lõkked, kas põlevad või ei. Kui sinus ei ole eneseaustuse, enesearmastuse puid, siis sinu lõkked ei põle või on need puud sinu kuuris läbi vettinud, siis ka lõkked ei põle. Järelikult kogu armastus teiste vastu algab sellest, et me armastame üksteist. Nii veider kui see ka ei tundu. Ma lugesin ajakirjast Naised ühte sellist artiklit, milles räägiti armastuse arengust. Esialgu kui me armastame teist inimest, siis me armastame teda sellepärast, et ta armastab mind. Meie jaoks on oluline, et ta on meie jaoks olemas. Selline suurem armastus või sügavam armastus algab sellest hetkest, kui me armastame teist sellepärast, et mina saan tema jaoks olemas olla. Seal artikli oli toodus see mõte ja üks noormees ühest grupist ütles ka selle mõtte, et armastus on ainult tunne, mis järjest kasvab. Armastus on oluline asi. Kui meil enne oli juttu suhete lahku minemisest, siis suhte kipuvadki lahku minema just sellel pinnal, kui ma ennast ei armasta, siis ma püüan ka kontrollida teist, püüan jälgida teda ja hoida teda kinni. Senikaua kuni ma pole õppinud ennast armastama, siis senikaua ma käin ja kerjan: "Palun armastage mind. Palun hoidke mind". Meil tuleb kõigepealt õppida armastama iseennast. Püüa leida inimestes ühendavat, mitte erinevat. Mis teid omavahel ühendab? Sama eriala, huvi sarnaste asjade vastu. Mõnda sama kool, kus nad õppinud on. Mõnda sama elukoht, kus nad pärit on.Siis kui te tahate oma klientidele pakkuda paremat teenust, siis kas te saate pakkuda näiteks võrkpalli mängu inimesele, vabaaja sistustamiseks, kes huvitub tegelikult jalgpallist. Kas tulemus on positivne? Ma arvan, et tulemus ei ole positiivne. Väike tõenäosus on, et see tulemus oleks positiivne. Aga kui suur tõenäosus on see, kui te olete inimese vastu huvi tundnud, tema huvialad välja selgitanud ja siis pakute talle seda. Kas siis huvitab? Tunduvalt rohkem. Siia sobib jälle see ütlus, et heinamaal pole ainult üks mätas, vaid terve heinamaa on mättaid täis. Ma ei ole sellepärast halvem, kui ma midagi ei oska. Või tuletage meelde minu lemmikütlust. Kui ei oska, ära käpi. Aga selle asemel võib mõelda, et kui ei oska, siis käpi ja õpi. Aga muuseas, kui ma midagi ei oska, siis ma võin õppida. Teine asi on muidugi see, kui see minu võimetele vastu käib. Metsas tehti kool. Kuna jänes oli hea jooksja, siis hakati talle õpetama puuotsa ronimist. Kuna orav oli hea ronija, siis hakati talle õpetama ujumist. Ja kuna konn oli hea ujuja, siis hakati talle õpetama nii puuotsa ronimist kui ka jooksmist. Mis te arvate, palju nad selgeks said? Nad unustasid sellegi ära, mis nende tugevad küljed olid. Ma tahan öelda teile selle lausega seda, et kõige pealt õppige tundma enda tugevaid külgi. Mõelge sellele, mis on teie tugevad küljed ja te saate ennast võrrelda ainult iseendaga. Te ei saa ennast võrrelda Erki Noolega, sest näiteks teil ei ole kätt odaviske jaoks. Ega Erki Noolel ka kõik alad võrdselt hästi välja tulnud, teivas oli tema ala. Mõelge, kas te saate kõike võrdselt hästi teha. Kas ma saan olla vihane enda peale, et mul lauluhäält pole. Aga mõni inimene on, sest ei ole täiuslik. Ma ei oska hästi laulda, järelikult ma ei kõlba kuhugi. Hoia sõpru ja austa vaenlaseid (konkurente). Kuidas teile meeldib see jama, mis käib enne valimisi. Teisi mudaga loopimine? Klienditeeninduses seda teha ei tohi. Kui tahate oma paremust rõhutada teisest inimesest, siis tooge välja oma positiivsed küljed, mis on võrreldes teisega teil. Selleks, et te oskate neid välja tuua, tuleb välja selgitada enda tugevad küljed. Miks mina ei ole matemaatika õpetja, vaid olen suhtlemise õpetja? Mul on keelelised võimed üle keskmise. Mõelge selle peale, milline on mu suhtumise küsimus? Kui ma ütleks, et ma ei ole matemaatika õpetaja sellepärast, et mu matemaatilised võimed on alla keskmise. Siis see tähendaks seda, et ma oleksin sellise negatiivse suhtumisega või pessimistliku suhtumisega. Just see, et ma tõin välja selle, mis on tugev külg, mitte selle, mis mu nõrk külg on. Kui ma kutsun teid töövestlusele kursuse lõpus, siis ma küsin ka seda, kas teil on negatiivseid külgi. Mõelge siis selle üle, kuidas te saaksite seda külge välja pakkuda, mis ei oleks just laisk, loll ja lohakas, vaid näiteks seda, et mõned inimesed peavad mind liigselt kohusetundlikuks. Vastust võlgu jääda ei tohi. Mitte kunagi ei tohi teha maha oma konkurenti. Konkurents on see, mis hoiab meid tasemel. Oska vaikida. Alati pole vaja rääkida kõike, mis pähe tulbe, Mõnikord me ei saa ka olla otsekohesed oma sõprade suhtes. Meile ei pruugi ka mingi käitumine meeldida, aga kui me suudame seda käitumist taluda, siis me seda ka aktsepteerime. Ja me ei pruugi alati sõbrana öelda, et ära käitu nii, sa käid mulle närvidele. Ma toon teile näite selle kohta, kuidas saab rahulolevalt öelda mina sõnumeid ja väljendada oma pahameelt. Me käisime Tallinnas Inscape koolitusel ja meie grupp käis põhiliselt Baieri keldris. ühel päeval oli meil magustoiduks puuviljasalat vahukoorega ja ühel päeval jäi kelneri näpp vahukooreseks. Kui see näpp oleks veel suhu läinud, peale seda, kui ta märkas, et see on vahukoorene, siis ma arvan, et ma oleks käitunud absoluutselt ebaadekvaatselt, ma oleks kisama hakanud. Aga kuidas ma siis käitusin. Peale seda, kui me olime toidu söömise lõpetanud, läksin ja otsisin kelneri üles ja ütlesin, et vabandage härra, ma märkasin, et magustoitu jagades jäi teie pöial vahukooreseks. Mulle kui kliendile on selline teenidamine klienditeenindaja rollis vastuvõetamatu. Ja ma palun, et te oma käitumist korrigeeriks. Järgmine kord, kui me läksime, siis naised ütlesid, et see meesterahas ei saanud enam pilku minu pealt ära, sest ta vaatas koguaeg, kuidas ta neid seal näpuvahel hoiab, kuidas ta neid pokaale paneb ja kas mina jälgin teda. Siin oli siis tegemist käitumisest teada andmisega neutraalsel toonil ja see mõjus. Ta paranda oma käitumist. Karda poolikuid lahendusi, aga mitte konflikte. Miks ei tohi konflikte karta? Konfliktidest tulevad lahendused, konfliktidest tuleb ideid. Konflikte tuleb õppida lahendama. Konflikt ei ole kisa ja kära ja kaklemine. Oska alluda ja oska juhtida. Te peate oskama ära tunda neid situatsioone, kus on vaja alluda ja kus on vaja juhtida. Mida teie hetkel peate tegema? Alluma. Millises situatsioonis te tunnis võiksite juhtida? Grupitöödes. Räägi emakeeles. Kui kõll on küljes on klikk kallim. Räägin eesti keeles? Aga aru te ei saanud, mida ma ütlsein. See oli reklaamiagendi keel. Ma olin kunagi Ring FM-is reklaami müügiagent. Minu jaoks täiesti mõistetav lause. Kui kõll (muusika, heli, tekst) on küljes, siis klikk (reklaamlause) on kallim. Teil tuleb ka oma eriala keel. Ja kui klient vaatab teile niimoodi otsa nagu teie mulle, siis järelikult ei ole te rääkinud emakeeles, vaid olete rääkinud oma erialases keeles. Väldi erialakeelt! Teie mitteverbaalne kommunikatsioon vajab supervisooni. Kui mulle ütles mõni kolleeg nii, siis ma ütleks, et leiame aja ja teeme supervisiooni ära. Aga millest ma seal rääkima hakkaks? Supervisioon on üle vaatamine, läbi rääkimine, töö arutelu, situatsiooni arutelu. Mida me seal arutama hakkaks? Verbaalne kommunikatsioon on kehakeel. Ma peaksin tegema videotreeningut ja vaatama, kuidas ma oma kehakeelt kasutan. Ja selle siis oma kolleegiga läbi arutama. Mis minu kehakeeles on vastuvõetav, mis mitte? Kasutage ainult neid võõrsõnu, mille tähenduse te olete ÕS-ist järgi vaadanud. ükskord tuli nõustamisele üks naine, kes tahtis teadlik olla psühholoogiast ja ütles, et meil on hästi filigiidne perekond. Ta tahtis öelda rigiidne (suletud, kinnine). Ta kasutas vale sõna. üks päev tuli juttu sellest et Keskerakond on väga autoriteetne erakond. Taheti öelda autokraatne (juhikeskne). Kunagi 12. klassis kirjutas üks neiu mulle, essee teema oli Tunded ja tunnetega toimetulek. Ta kirjutas sellised sõnad: Et teineteist paremini tundma õppida, tuleb teineteist ignoreerida. Mina küsisin tema käest, et mida see ignoreerimine tähendab. Et tuleb teineteist ignoreerida. Jah. Koguaeg. Mida see tähendab? See tähendab ninapidi koosolemist. Vaatasime siis õS-ist, seal seisis et vältimine, eiramine, mitte välja tegemine. Kui te aimate, et te teate sõna tähendust, siis ärge kasutage.
Tavasuhtluse kuldreeglid
Kuldreeglite II MP3-fail
« Eneseavamine
« Eneseavamine II
« Kontaktioskused
« Tavasuhtluse kuldreeglid