Hinnakujunduse alused toitlustusettevõttes

Hinna kujundamisel lähtutakse klientidest. Olulisemat mõju avaldab sihtrühma ostujõud. Ettevõte määratleb oma sihtrühmad ja võtab vastu otsuse, milline hinnatase võiks neile sobiv olla. Paljudele sihtrühmadele orienteeritud ettevõtted kasutavad oma mitut hinnataset, see tähendab pakuvad nii madalama, keskmise kui kõrge hinnaga tooteid, orienteerides need erinevatele sihtrühmadele. Sama toote hinnad võivad erineda eri kellaaegadel, sõltuvalt sihtgrupist, kes sel kellaajal valdavalt ettevõtet külastab. Päeva teatud perioodil (näiteks lõuna ajal) võidakse kasutada väiksemat müügikatet.  Sama toote müügikate võib eri tootepakettides olla erinev (näiteks toidukaardil ja grupimenüüs). Toote hind võib oleneda sellest, kas seda müüakse oma söögisaalis, klientidele kaasa või näiteks vabas õhus.

Kliendid on hinna- ja kvaliteediteadlikud. Klient ostab toote siis, kui ta arvab saavat oma raha eest väärilise kvaliteediga toote/teenuse.

Reaalselt tuleks ettevõttel hinnakujunduse põhimõtete, strateegiate ja protseduuride väljatöötamisel arvestada nii kulutusi, kliente kui ka konkurente. Hinnakujunduse lähtekohaks võib olla arvestuslik hind. Selle hinna puhul lähtutakse valmistamise ja turustamise kuludest. Kulutuste katmiseks peab müügihind olema alati suurem või vähemalt võrdne arvestusliku hinnaga. Niisiis alustab ettevõtja uue toote arendamisel kulutuste kindlakstegemisest, kujundab arvestusliku müügihinna. Seda tuleb analüüsida klientide ning konkurentide seisukohalt ja alles seejärel lõplik otsus langetada.

Toitlustusettevõtete hinnakujundus põhineb praktikas paljudele erinevatele teguritele, mida ettevõtte juhtkond peab hinnakujunduse otsuseid vastu võttes kaaluma. Hinnakujundust mõjutavad näiteks konkurentide hinnad, ettevõtte asukoht ja maine ning äriidee. Hinnakujunduse alustala moodustavad aga toodete ja teenuste tootmisega seotud kulutused. Toodete ja teenuste müügist saadud tulu peab nende tootmiseks tehtud kulud katma. Seetõttu arvutataksegi toitlustusettevõtetes toodetele ja teenustele hindasid meetodiga, mille aluseks on seatud müügikatte-eesmärk ja toote toorainele tehtud kulud. 

Hinnameetodi valimine

Hinnakujunduse peamised elemendid on tootmiskulud, konkurentide hinnad ja tarbijate väärtustaju. Hinna alampiiri moodustavad tootmiskulud. Hind peab korvama kõik kulud ja andma ettevõttele planeeritud tulu. Hinna ülempiiri määrab tarbijate väärtustaju. Sellest ülespoole muutub hind juba ülemäära kõrgeks, kuna tarbijad ei osta enam neile kallina tunduvaid tooteid.