Keskkonnajuhtimissüsteemid

Keskkonnastandard ISO-14001
ISO-14001 keskkonnakaitsenõuded rajanevad seadusandlusel, ametlike määruste põhjal toimuval tegevusel ja keskkonnapoliitikaga ettevõttele võetud kohustustel. Standard kohustab pidevalt parandama keskkonnakaitsetööd ettevõttes.
Standard käsitleb selliseid valdkondi, mis on või eeldatakse, et on ettevõtte haldusalas. See ei määratle ettevõtte tarvis selliseid erilisi keskkonnakaitsenõudeid, mida oleks vaja järgida.
Standardiga kehtestatud nõuded on vaja sisse viia igasse keskkonnasüsteemi. Kui kaugele minnakse erinevaid nõudeid järgides, sõltub ettevõtte tegevuse iseloomust ja ettevõtte keskkonnapoliitikast. Keskkonnastandard ISO 14001 määratleb keskkonnajuhtimise süsteemidele esitatud nõuded. Standard on koostatud nii, et see on kasutatav mistahes tüüpi ja mistahes suurusega ettevõttes ning oleks sobitatav väga erinevate geograafiliste, kultuuriliste ja sotsiaalsete tingimustega.
Keskkonnajuhtimissüsteemi edukus sõltub ettevõtte kõikide tasemete ja funktsioonide, eriti aga tippjuhtkonna panusest. Süsteem võimaldab ettevõttel töötada välja oma keskkonnapoliitika ja selle eesmärkide saavutamiseks vajalikud protseduurid, hinnata nende efektiivsust, saavutada ettevõtte tegevuse vastavus väljakuulutatud poliitikale ning seda vastavust ka teistele tutvustada. Standardi üldine taotlus on see, et olles tasakaalus sotsiaalmajanduslike vajadustega toetada keskkonnakaitset ja tõkestada keskkonna saastamist.
ISO 14001 standardi olulisemad nõuded on järgmised:
- Tippjuhtkond peab määratlema ettevõtte keskkonnapoliitika ja tagama, et see sobiks ettevõtte tegevustega, sisaldaks kohustust pidevalt täiustuda ja saastamist ennetada ning oleks üldsusele kättesaadav.
- Ettevõte peab kehtestama korra, määratlemaks oma tegevuste, toodete ja teenuste need keskkonnaaspektid, mida on võimalik ettevõttes juhtida. Oluliste aspektide võtmine kontrolli alla on üks esmaseid ülesandeid.
- Ettevõte peab kehtestama korra, et teha kindlaks õiguslikud ja muud nõuded, mis on selle suhtes kehtivad ja mis on rakendatavad selle tegevuse, toodete ja teenuste keskkonnaaspektidele. Ettevõte on kohustatud seda korda järgima.
- Ettevõttes tuleb kehtestada ja alal hoida dokumenteeritud keskkonnatöö eesmärgid ja ülesanded vastavalt igale firmasisesele funktsioonile ja tasemele.
- Efektiivse keskkonnajuhtimise hõlbustamiseks tuleb määratleda ettevõtte töötajate ülesanded, volitused ja vastutus, need dokumenteerida ja teha kõigile teatavaks.
- Ettevõte peab tegema kindlaks koolitusvajadused. Tuleb garanteerida, et kogu personal, kelle töö võib avaldada ühel või teisel viisil keskkonnale olulist mõju, on saanud vajaliku koolituse.
- Ettevõte peab kehtestama korra, et määratleda võimalikke õnnetusi ja eriolukordi ning tegutsemist nende puhul. Kord peab näitama ära võimalused ja viisid, kuidas ennetada ja/või leevendada nendega kaasneda võivaid keskkonnamõjutusi.
- Ettevõte peab kehtestama dokumenteeritud korra ja seda alal hoidma, teostamaks keskkonnale olulist mõju avaldada võivate tegevuste põhiliste parameetrite seiret ja mõõtmisi.
- Ettevõte peab kehtestama reeglid ja järgima neid töötajate vastutuse ja volituste piiritlemiseks mittevastavuste käsitlemisel ja nende põhjuste uurimisel, neist põhjustatud mõjutuste leevendamisel ja korrigeeriva ning ennetava tegevuse algatamisel ja läbiviimisel.
- Ettevõte peab kehtestama ja alal hoidma programmid ja protseduurid perioodiliste keskkonnajuhtimissüsteemi auditite läbiviimiseks.
- Selleks, et tagada keskkonnajuhtimise süsteemi pidev täiustamine, ajakohastamine ja tõhusus ning seeläbi ka selle tulemuslikkus, tuleks ettevõtte juhtkonnal teostada kindla regulaarsusega keskkonnajuhtimissüsteemi ülevaatust ja hindamist.
Logistika alal on käivitunud konkurents keskkonnasäästlikkuse valdkonnas. Selleks, et oleks võimalik määrata mingi kindla ettevõtte konkurentsivõimet keskkonnasäästlikkuse alal, tuleb viia läbi erinevaid mõõtmisi ja võrdlusi. Keskkonnatöö mõõtmise ja hindamise teenus pakub ettevõttele instrumendi veoahela logistilise efektiivsuse mõõtmiseks ja võrdlemiseks sama valdkonna muude ettevõtetega. Tegevuse eesmärgiks on toetada kliendi ja allhankija koostööd jätkuva parendamise põhimõtete järgi.