sobiv aeg ja koht - mitte iga aeg ja koht ei sobi kuulamiseks
avatud hoiak - ole valmis kuulama ka seda, mis sulle ei meeldi (nt kriitika)
partnerisse eelarvamustevaba suhtumine - püüa võtta vestluspartnerit "puhta lehena"
tähelepanu ja keskendumine
huvi - mõnikord on endas vaja tekitada huvi teiste inimeste vastu
tehnikate tundmine ja kohane kasutamine
kontakt
usaldus
võrdne tasand, soovitavalt täiskasvanu
Kuulamise tehnikadKüsimuste esitamine
avatud küsimused - Kuidas? Milline? Mida? - annavad palju infot
suletud küsimused - Kas? Miks? - täpsustamine, annavad vähe infot
Jätkutehnikad
Kuulaja sõnaline või mittesõnaline käitumine, mis annab partnerile võimaluse alustada rääkimist või jätkata seda pärast pausi
"Ukseavajad", kuulaja näitab üles huvi probleemi vastu ja valmisolekut kuulata, nt tahad sa rääkida sellest, on sul muresid jmt
Julgustamine - mittesõnaliselt sellele kaasa aitamine, et rääkijal oleks hea rääkida; huvi, toetuse ülesnäitamine
Toetamine mhmh, ahah jne pauside ajal,
Kaja - korrates rääkija poolt öeldu viimast või rõhutatud fraasi saab kuulaja lisainformatsiooni
Paus- jutuajamise käigus tekkinud vaikusehetke väljakannatamine kuulaja poolt; võib tuua kaasa olulise lisainfo saamise rääkijalt
Vaikne kuulamine. Vaikse kuulamisega saab väljendada arusaamist, toetust ja huvi. Siia kuuluvad noogutamine ja mitmed lühirepliigid, mis soodustavad edasirääkimist. Seejuures on oluline kuulaja tähelepanelikkust väljendav sõnatu käitumine
Sisu ümbersõnastamine - sama mõtte väljendamine teiste sõnadega, et kontrollida arusaamise täpsust. Oluline on anda edasi rääkija sõnade mõte, mitte lisada omapoolset suhtumist või hinnangut. Sisu ümbersõnastamine võimaldab rääkijal vajadusel kohe öeldut täpsustada või täiendada, annab tagasiside võimaluse nii rääkijale kui kuulajale.
Tunnete, ka seisundi ümbersõnastamine- võimaldab kuulajal väljendada oma arusaamist rääkija tundeseisundist, aga ka suhtlemise käigust
Kokkuvõttev ümbersõnastamine- tehakse vestluse või selle osa lõpus, võetakse kokku räägitu põhisisu, vajadusel ka tunded
Ümbersõnastamine, tagasiside andmine toimub tavaliselt oma arvamuse avaldamise vormis jättes rääkijale täpsustamise võimaluse nt:
Kui ma sinust õieti aru sain, siis ...; Te arvate siis, et ...
Vahe- ja lõppkokkuvõtete tegemine
Tee aegajalt kokkuvõtteid räägitust; tegeledes klientidega , korda kõne lõppedes üle, milles te kokku leppisite, et kontrollida, kas oled kõigest aru saanud ja kas kliendil pole rohkem soove. Võid kasutada kas- küsimusi täpsustamiseks.
Hea kuulajaHea kuulaja: