Johannes Lorup
Johannes
Lorup – klaasimeister
Autor: Pekka Erelt (25.09.2003)
Kevadtalvel
1937 ilmusid Eestis kauplustesse müügile kristallesemed, mis oma kauni
väljanägemisega püüdsid kohe ostjate pilke. Kausid, klaasid, karahvinid ja muud
nõud kandsid kuldset kleebist “J. Lorupi kristallivabrik”.
Johannes
Lorup ei olnud
selleks ajaks tundmatu nimi. 1924. aastal asus Tšehhis ja Saksamaal klaasitegu
õppinud Lorup juhataja ja rentnikuna tööle Meleski klaasivabrikusse. Üheksa
aastat hiljem rajas Lorup klaasivabriku Tallinna Kopli poolsaarele endise
Bekkeri tehase kahte kivihoonesse. Asukoht ei olnud juhuslikult valitud –
tehase lähedal oli nii raudtee kui ka sadam, mis lihtsustas ja muutis odavamaks
tooraine kohaleveo. Odava klaasi jaoks toodi liiva Petserist, kristalli tarvis
aga laevaga Saksamaalt.
Lorup oli
mees, kes taotles täiuslikkust. Ta otsis oma vabriku sisustajaks Taani inseneri
Christianseni, kes oli tollal klaasitööstuse parimaid tundjaid Euroopas.
Ka meistrid kutsus ta välismaalt – Saksamaalt ja Soomest. Nii sai Lorupi tehase
graveerimisosakonna juhatajaks vanast graveerijate suguvõsast pärit sakslane
Rudolf Gnöspel. Kristallilihvimist aga juhtisid Soome meistrid.
Tulemused ei
lasknud end kaua oodata. Juba 1934. aasta algul toodeti lihvitud napsi-, veini-
jm klaase, taldrikuid ning kausse. Sortiment kasvas kiiresti, ulatudes
kunstiajaloolase Anne Tiiveli andmetel ligi 800 ühikuni. Lorupi klaas
oli kõrge kvaliteediga ja kandis sinist kleebist “Lorupi poolkristall”.
Kristalli kasutamine nimetuses oli parema müügiedu saavutamiseks.
Tippu jõudis
Lorupi toodang kolmekümnendate lõpul, kui käivitus kristalli valmistamine.
Selleks hakati ettevalmistusi tegema juba 1935. aastal. Esimesed kristallnõud
jõudsid kauplustesse paar aastat hiljem. Mõne aastaga suutis Lorup kujundada
hämmastavalt mitmekülgse tootevaliku, mida kinnitab 1938 ilmunud mahukas
kristalli kataloog.
Kristallnõud
paistsid silma väga erinevate graveeringutega. Levinud oli viinamarjamotiiv,
kuid märksa kaunimad olid kodumaised taimegraveeringud – sõstrad, maasikad,
õunad, pirnid, ploomid, maikellukesed jm. Graveeringud olid teostatud
meisterlikult ja täpselt, ilma eksimusteta.
Meisterlikkus
ilmneb eriti keerukamate graveeringute – inimesi, loomi, linde, liblikaid ja
kalu kujutavate kompositsioonide puhul. Antikvaar Kalle Oja
kogus säilitatavatel graveeringukavanditel on märgitud ka nende
teostamiseks kuluv aeg, mis ulatus sõltuvalt keerukusest 2,5 kuni 6
tunnini. Kahjuks on neid esemeid vähe säilinud.
Väga efektne
oli Lorupi värviline kristall. Toodeti rubiinpunast ning sidrunikarva
tsitriinkristalli, need esemed on tänapäeval üpris haruldased. Rohkem on
säilinud kahevärvilist kristalli, mille valmistamise algatajaks oli meister Leo
Leola. Ta kattis kristallnõudel-esemetel osa pinda kollase peitsiga,
seejärel aga kinnitas värvi põletuse teel. Kollastele pindadele omakorda
graveeriti ornamente ja taimemotiive. Neid esemeid võib pidada Eesti
klaasikunsti pärliteks – kuigi tegu oli tarbeesemetega –, mille kõrvale on
tänapäeval raske leida võrdväärseid.
Muidugi ei
tootnud Lorup pelgalt luksusesemeid, sest nendega poleks vabrik tõenäoliselt
suutnud end vee peal hoida. Väga palju valmistati ka kõige lihtsamat
igapäevast klaasi, näiteks pudeleid ja moosipurke. Müüa tuli ka välismaale,
sest Eesti turg oli liiga väike. Juba 1934. aastal müüs Lorup klaasi Leedusse
ja Egiptusse, hiljem Inglismaale, Palestiinasse ja Türgisse, kümnendi lõpul ka
Ameerikasse. Jaanuaris 1940 kirjutas Lorup alla 1 600 000 šampanjapudeli tellimusele
Nõukogude Liidust.
Lorupi
klaasivabrik ei olnud väike ettevõte. Kui 1938. aastal laiendati peenkristalli
lihvimise osakonda, siis ainuüksi seal hakkas 30 inimese asemel tööle 73
inimest. Kogu tehases aga töötas 400 inimest. Ajaloolase Robert Nermani
andmetel maksis Lorup oma parimatele oskustöölistele koguni üle 300 krooni
kuus, mis oli tolle aja kohta väga kõrge palk. Lorup soodustas igati oma
töötajate sportimist, tehasel oli oma jalgpallimeeskond, samuti peeti
laskevõistlusi tehase karikale. Harrastati ka teatritegemist.
Eesti
okupeerimine 1940. aastal tähendas ka Lorupi lõppu. Lorupi vabrikust sai
Tarbeklaas, mis iial ei saavutanud oma eelkäija kõrget taset. Johannes Lorupi
enda saatus oli traagiline. Ta arreteeriti 1941. aastal ning 1942-43 hukati
Siberis.
Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Non-commercial 3.0 License
Autorid: Tiiu Vellevoog, Vilve Pohla