Kirjandusvoolud

iDevice ikoon Eelteadmised

KIRJANDUSVOOL

TEKKEAEG JA -KOHT

ISELOOMUSTUS

ESINDAJAD

Klassitsism

16.-19.saj

*Kaasaja elu iseloomulike joonte kujutamine;

*esikohal mõistus ja elutõde;

*selgus;

* vormikooskõla;

*stiili-ja žanripuhtus;

*eeskujuks antiikkirjandus

Moliere, Racine, Boileau

K. J. Peterson

Sentimentalism

18.saj.

*Tunnete rõhutamine;

*härdameelsus;

*looduskirjeldused;

*ilukõne;

*mõistusele ja linnakultuurile eelistati tundeelu ja looduslähedust;

*isiksuse mõõduks sai tunderikkus ja moraalne puhtus;

*ideaaltüüp nn kaunishing (kirjanduslikeks vormideks eleegia, päevik, kiri, pihtimus, reisi-ja looduskirjeldus)

J. J. Rousseau, L. Sterne, Goethe, Kreutzwald, Suve Jaan

Romantism

 

kõrgaeg 19.saj

I pool

*Olulisim inimese sisemaailm;

*esikohal inimese mõttelend ja isikupära;

*üllad teod, kangelased;

*looduse ülistamine ja hingestamine;

*rahvuslikkus, rahvaluule muinasjutumaailm

V.Hugo, M.Lermontov, W.Scott, E.Bornhöhe

Realism

19.saj keskpaigas

Prantsusmaal

*Argielu;

*ühiskondlike probleemide tõepärane kujutamine;

*eeskätt argielu käsitlus vastandatuna romantismile;

*objektiivsuse taotlus;

*inimest vaadeldakse ajaloolises, keskkondlikes, sotsiaalsetes ja poliitilistes seostes;

* täiuslikem väljendus romaanis, kus olulised tegevuse ajaline, ruumiline määratlus, põhjuse, tagajärje seostatus, tüüpilise rõhutamine

H.de Balzac, G.Flaubert, A,Tšehhov, E.Vilde, A.H. Tammsaare, F..Dostojevski, W.Whitman

Naturalism

19. saj lõpul Prantsusmaal

*Täpne ja erapooletu kirjeldus kõigest: heast, halvast, ilusast, inetust, olulisest, ebaolulisest;

*pärilikkus ja elukeskkond on inimese saatust määravad tegurid

Ē.Zolá

Sümbolism

19.saj lõpp ja 20.saj algus

*Sümbolism pidas kunsti ülesandeks tegelikkuse taga peituvale oletatavale ideedemaailmale viitamist;

*sõnad kui sümbolite võrdkujud;

*väljendusvorm eelkõige luules

P. Verlaine, A. Blok, E. Enno, F. Tuglas

Impressionism

19. saj II poolel Prantsusmaal

*Väliste muljete ja hetkemeeleolude väljendamine;

*teoste tegelaste mõtte- ja tundemaailma varjundid;

*kergus

A. H. Tammsaare

Ekspressionism

20. saj alguses saksakeelsetes maades

*Esiplaanil inimese sisemaailm, tunded ja tõekspidamised;

*protest inimest ahistava kodanliku ühiskonna vastu;

*isikuvabaduse idee;

*ilmekus, hoogsus;

*vastandus imprialismile;

*suurlinna elu ja pahed

F. Kafka

M. Under

Futurism

20. saj. I veerandil

Itaalias (hääbus 1920ndail)

*Varasema kunsti ja elukorralduse eitus;

*suurlinliku elulaadi, masinate, vabrikute ülistamine;

*sõja, vägivalla; liikumise ja jõu ülistamine;

*keelereeglite eiramine

V. Majakovski, A. Kivikas

E.Hiir, F. T. Marinetti

Kubism

Prantsusmaal 1907-1914 eriti viljeletud

*Looduse, inimeste, esemete kujutamine geomeetriliste kujunditena;

*geomeetrilised kujundid ka luuletuste ülesehituses;

* tähelepanu koondati teose ülesehitusele ja rütmikooskõlale

G. Apollinaire,

J. Barbarus

Konstruktivism

1920ndail

*Tehnikavaimustus;

*tehnikaajastu;

*tehnika- ja oskussõnavara kasutamine;

*väljendusvahendite lakoonilisus, geometriseerimine, tehnikavaldkonna sõnavara ja rütm

H. Visnapuu

Dadaism

u. 1916-1925

*Naeruvääristati kõike, mis ilus: häid kombeid, poliitilisi ideaale;

*inimestele taheti näidata kaose ja pimeda juhuse kõikvõimsust;

*sündis I maailmasõja vapustustest;

*põgenemine kaosesse;

*šokeerimine;

*ühendati loogilise seoseta häälikuid, sõnu, lauseid; sisust olulisem efektsekõlaline sõnakasutus

L. Aragon, P. Eluard,

 

Sürrealism

20. saj kõrgaeg 1920.-1930ndad Prantsusmaal

*Ideed Freudi filosoofiast;

* loomingu rajamine alateadvusele, unenägudele;

*vaistlikud assotsiatsioonid ja alkoholi mõjul sündinud nägemused;

*loogika, tavade ja ühiskondliku moraali eitamine;

*propageeriti automaatset, mõistuse kontrollist vaba kirjutamisviisi;

*parim vabavärsilises lüürikas

C. Baudelaire, I.Laaban,

G. Apollinaire, A. Ehin

Absurd

 

*Sündis vastusena II maailmasõjale;

* katastroofi üle elanud inimeste mõtted, emotsioonid;

*tegevusel puudub eesmärk, elul mõte

S. Beckett, G. Grass, M. Unt