Õpijuhis

iDevice ikoon
Kursus "Ilukirjandus kui kunst" on mõeldud kutsehariduses õppivatele põhikooli lõpetanud õppuritele.

iDevice ikoon Mis on kursuse eesmärk?
  • osata põhjendada oma lugemiseelistusi ja -kogemusi;
  • teha loetu põhjal järeldusi ning anda hinnanguid;
  • avaldada ja põhjendada oma arvamust, kasutada oma väidete kinnitamiseks tekstinäiteid ja tsitaate;
  • seostada teksti oma kogemuse ja mõtetega;
  • kirjutada alusteksti põhjal arutlust;
  • tutvustada loetud kirjandusteose autorit, kirjeldada tegevusaega ja -kohta ning olulisi sündmusi, iseloomustada tegelasi;
  • arutleda teose probleemide ja väärtushinnangute üle, osata tuua sobivaid näiteid nii tekstist kui ka oma elust;
  • selgitada ja kasutada teksti analüüsiks tarvilikke põhimõisteid.

iDevice ikoon Mida omandad?
1. Tunnen ja eristan kirjanduse põhiliike.
2. Analüüsin ja tõlgendan ilukirjandusteost, sõnastan põhiprobleemi ja peamõtte, iseloomustan tegevuskohta ja -aega, tähtsamaid tegelasi.
3. Märkan teose keelekasutuse eripära, stiili seoseid teksti sõnumiga.
4. Analüüsin loetud kirjandusteose põhjal valminud teatrietendust või filmi ning toon välja peamised erinevused.
5. Oskan otsida, koguda ja töödelda teavet.

iDevice ikoon Õpijuhis

Teema

Tegevus

Hindamine

Teema 1. Mis on kirjandus? Kirjanduslik haritus.

Maht: 4 tundi

Loe läbi kirjanduse mõiste ja artikkel „Elu ei toimu ainult ekraanil: leidke aega lugemiseks (ja miks see tähtis on)“ ja katkend A. Kiviräha näidendist. Lahenda ülesanne: minu arvamus ja arutlus. Kirjuta arutlus (300 sõna) teemal „Kas raamatute lugemine annab teadmisi ja rahulolu?“. Saada ülesanne ja arutlus õpetaja meilile.

Hinnatakse eristavalt arutluste põhjendusi ja loogilisust

Teema 2. Ilukirjanduse põhiliigid ja žanrid

Maht: 4 tundi

Loe läbi kirjanduse mõiste (teema „Mis on kirjandus?“) ja tuleta meelde kirjanduse põhiliigid ja žanrid.

Tutvu lähemalt eepose, romaani, novelli ja muinasjutu žanritega. Lahenda ülesanded:

1. koosta kriminaalromaani võimalik plaan;

2. loe läbi F. Tuglase novell „Popi ja Huhuu“ ja vasta küsimustele.

3. mõtle välja üks muinasjututegelane ja kirjelda teda

Ülesanne 1. Hinnatakse mitteeristavalt.

Ülesanne 2. Hinnatakse eristavalt arutluste põhjendusi ja loogilisust.

Ülesanne 3. Hinnatakse mitteeristavalt

Teema 3. Ajastu mõju

Maht: 4 tundi

Loe läbi Aidi Valliku artikkel "Kirjandus ja aeg" ja lahenda ülesanne „Kirjandus ja aeg“.

Loe läbi alateemad: kirjandusvoolud. Tutvu lähemalt 1) kirjanduse tekkega antiikperioodil ja lahenda ülesanne „Mida ma siis teada sain?“, 2) ülevaatega keskaja kirjandusest ja lahenda testid keskaja kirjanduse kohta, 3) romantismi olemuse ja olulisemate esindajatega ja lahenda ülesanne „Mida ma teada sain?“, 4) realismi olemuse ja olulisemate esindajatega.

Vali ühe kas romantismi või realismi esindaja tsitaat ja mõtesta see lahti. Saada õpetaja meilile.

Hinnatakse eristavalt arutluste põhjendusi ja loogilisust arvestades vastavalt punktiskaalale.

Enesekontrollitestid.

Romantismi või realismi esindaja tsitaadi lahtimõtestamist hinnatakse mitteeristavalt

Teema 4. Eesti kirjandus

Maht: 4 tundi

Tutvu Eesti kirjanduse andmebaasiga „Väike Eesti kirjanduslugu“. Vali üks eesti kirjanik, koosta tema loomingust kokkuvõte ja esitlus. Lae üles õpikeskkonda.

Hinnatakse mitteeristavalt

Teema 5. Autori koht ajastus

Maht: 2 tundi

Loe ja tutvu valikuga populaarsetest kirjanikest. Lahenda enesekontrolli testid, A.H. Tammsaare loomingust

Enesekontroll

Teema 6. Kirjandusteose ja lugeja suhe

Maht: 2 tundi

Tutvu eesti filmidega, mis on tehtud kirjandusteoste põhjal.


Teema 7. Teksti analüüs ja tõlgendamine

Maht: 10 tundi

Loe läbi alateemad miks teksti on vaja tõlgendada, mida kirjandusteoste tõlgendamine nõuab ja missugused on tekstisisesed ja tekstivälised tõlgendamisvõimalused.

1. Tegelaste analüüs: loe läbi, kuidas on võimalik tegelasi analüüsida ja koosta ühe tegelase analüüs O.Lutsu „Kevade“ põhjal. Loe, kuidas on võimalik tegelasi analüüsida suhete põhjal ja tutvu tegelaste andmebaasiga. Koosta ühe tuntud tegelase iseloomustus.

2. Teosekeskne lähenemine. Loe läbi, mis on teosekeskne lähenemine. Analüüsi J.Tätte näidendi „Ristumine peateega“ põhjal teost. Lahenda ülesanded 1-6.

3. Autorikeskne lähenemine. Loe läbi, mis on autorikeskne lähenemine ja katkend O.Lutsu memuaaridest, lahenda ülesanne, tuues välja 5 naljakamat väljendit.

4. Lugejakeskne lähenemine. Loe läbi M. Heinsaare novell „Kohtumine Taageperas“ ja koosta lühiessee, toetudes ülesandes antud küsimustele.

5.Teksti tõlgendamine. Lahenda ülesanne 1.6 eesmärgiga harjutada eesti keele lõpueksamiks. Võrdle oma vastuseid eeldatavate vastusevariantidega.

1. Tegelaste analüüsi hindamine on eristav, hinnatakse ette antud analüüsi skeemi mudeli järgimist ja analüüsioskust.

2. Analüüsi hindamine on eristav vastavalt punktiskaalale.

3. Mitteeristav hindamine.

4. Analüüsi hindamine on eristav vastavalt punktiskaalale.

5. Enesekontroll

Teema 8. Teadlik lugeja: tema isiklik elukogemus, põlvkondlik ja sotsiaal-kultuuriline

Maht: 6 tundi

Oled eelmises peatükis õppinud kirjandusteoste analüüsi erinevaid võtteid. Vaata, kuidas on teinud seda Sinu eakaaslased. Vali 2 esitlust ja lahenda esitlustes olevad olevad ülesanded.

Enesekontroll

Teema 9. Lemmikraamat

Maht: 2 tundi

Tutvu 100 eesti elu enim mõjutanud raamatuga, koosta oma nimekiri loetud raamatutest. Vaata kirjastuste kodulehekülgedelt, missugused raamatud on ilmunud hiljuti, tutvu müügiedetabelitega ja koosta kokkuvõte „Missugused on tänapäeva müütraamatud?“

Eristav hindamine

Teema 10. Noorsookirjandus

Maht: 2 tundi

Loe läbi esitlus, mis on noorsookirjandus ja leia endale huvipakkuv teos.


 

Kõik hinnatavad ülesanded peavad olema positiivselt sooritatud.

Kokkuvõttev hinne kujuneb järgnevalt (kõik 3 hinnet on võrdse kaaluga):
1. Kujundav hinne kursuse ülesannete, läbitud testide, auditoorsete arutelude ja analüüside põhjal.
2. Koostatud iseseisvate tööde (eksami proovitööd „Ristumine peateega"" ja „Reetmine") hinnete põhjal.