Õpijuhis


- osata põhjendada oma lugemiseelistusi ja -kogemusi;
- teha loetu põhjal järeldusi ning anda hinnanguid;
- avaldada ja põhjendada oma arvamust, kasutada oma väidete kinnitamiseks tekstinäiteid ja tsitaate;
- seostada teksti oma kogemuse ja mõtetega;
- kirjutada alusteksti põhjal arutlust;
- tutvustada loetud kirjandusteose autorit, kirjeldada tegevusaega ja -kohta ning olulisi sündmusi, iseloomustada tegelasi;
- arutleda teose probleemide ja väärtushinnangute üle, osata tuua sobivaid näiteid nii tekstist kui ka oma elust;
- selgitada ja kasutada teksti analüüsiks tarvilikke põhimõisteid.

2. Analüüsin ja tõlgendan ilukirjandusteost, sõnastan põhiprobleemi ja peamõtte, iseloomustan tegevuskohta ja -aega, tähtsamaid tegelasi.
3. Märkan teose keelekasutuse eripära, stiili seoseid teksti sõnumiga.
4. Analüüsin loetud kirjandusteose põhjal valminud teatrietendust või filmi ning toon välja peamised erinevused.
5. Oskan otsida, koguda ja töödelda teavet.

Teema |
Tegevus |
Hindamine |
Teema 1. Mis on kirjandus? Kirjanduslik haritus.
Maht: 4 tundi |
Loe läbi kirjanduse mõiste ja artikkel „Elu ei toimu ainult ekraanil:
leidke aega lugemiseks (ja miks see tähtis on)“ ja katkend
A. Kiviräha näidendist. Lahenda ülesanne: minu arvamus ja arutlus. Kirjuta arutlus
(300 sõna) teemal „Kas raamatute lugemine annab teadmisi ja rahulolu?“. Saada ülesanne
ja arutlus õpetaja meilile. |
Hinnatakse eristavalt arutluste põhjendusi ja loogilisust |
Teema 2. Ilukirjanduse põhiliigid ja žanrid
Maht: 4 tundi |
Loe läbi kirjanduse mõiste (teema „Mis on kirjandus?“) ja tuleta
meelde kirjanduse põhiliigid ja žanrid.
Tutvu lähemalt eepose, romaani, novelli ja muinasjutu žanritega.
Lahenda ülesanded:
1. koosta kriminaalromaani võimalik plaan;
2. loe läbi F. Tuglase novell „Popi ja Huhuu“ ja vasta
küsimustele.
3. mõtle välja üks muinasjututegelane ja kirjelda teda |
Ülesanne 1. Hinnatakse mitteeristavalt.
Ülesanne 2. Hinnatakse eristavalt arutluste
põhjendusi ja loogilisust.
Ülesanne 3. Hinnatakse mitteeristavalt |
Teema 3. Ajastu mõju
Maht: 4 tundi |
Loe läbi Aidi Valliku artikkel "Kirjandus ja aeg"
ja lahenda ülesanne
„Kirjandus ja aeg“.
Loe läbi alateemad: kirjandusvoolud. Tutvu lähemalt 1) kirjanduse
tekkega antiikperioodil ja lahenda ülesanne „Mida ma siis teada sain?“, 2)
ülevaatega keskaja kirjandusest ja lahenda testid keskaja kirjanduse kohta,
3) romantismi olemuse ja olulisemate esindajatega ja lahenda ülesanne „Mida
ma teada sain?“, 4) realismi olemuse ja olulisemate esindajatega.
Vali ühe kas romantismi või realismi esindaja tsitaat ja mõtesta
see lahti. Saada õpetaja meilile. |
Hinnatakse eristavalt arutluste
põhjendusi ja loogilisust arvestades vastavalt punktiskaalale.
Enesekontrollitestid.
Romantismi või realismi esindaja tsitaadi lahtimõtestamist hinnatakse mitteeristavalt |
Teema 4. Eesti kirjandus
Maht: 4 tundi |
Tutvu Eesti kirjanduse andmebaasiga „Väike Eesti kirjanduslugu“.
Vali üks eesti kirjanik, koosta tema loomingust kokkuvõte ja esitlus. Lae
üles õpikeskkonda. |
Hinnatakse mitteeristavalt |
Teema 5. Autori koht ajastus
Maht: 2 tundi |
Loe ja tutvu valikuga populaarsetest kirjanikest. Lahenda
enesekontrolli testid, A.H. Tammsaare loomingust |
Enesekontroll |
Teema 6. Kirjandusteose ja lugeja suhe
Maht: 2 tundi |
Tutvu eesti filmidega, mis on tehtud kirjandusteoste põhjal. |
|
Teema 7. Teksti analüüs ja tõlgendamine
Maht: 10 tundi |
Loe läbi alateemad miks teksti on vaja tõlgendada, mida
kirjandusteoste tõlgendamine nõuab ja missugused on tekstisisesed ja
tekstivälised tõlgendamisvõimalused.
1. Tegelaste analüüs: loe läbi, kuidas on võimalik tegelasi
analüüsida ja koosta ühe tegelase analüüs O.Lutsu „Kevade“ põhjal. Loe,
kuidas on võimalik tegelasi analüüsida suhete põhjal ja tutvu tegelaste
andmebaasiga. Koosta ühe tuntud tegelase iseloomustus.
2. Teosekeskne lähenemine. Loe läbi, mis on teosekeskne
lähenemine. Analüüsi J.Tätte näidendi „Ristumine peateega“ põhjal teost.
Lahenda ülesanded 1-6.
3. Autorikeskne lähenemine. Loe läbi, mis on autorikeskne
lähenemine ja katkend O.Lutsu memuaaridest, lahenda ülesanne, tuues välja 5
naljakamat väljendit.
4. Lugejakeskne lähenemine. Loe läbi M. Heinsaare novell
„Kohtumine Taageperas“ ja koosta lühiessee, toetudes ülesandes antud
küsimustele.
5.Teksti tõlgendamine. Lahenda ülesanne 1.6 eesmärgiga harjutada
eesti keele lõpueksamiks. Võrdle oma vastuseid eeldatavate
vastusevariantidega. |
1. Tegelaste analüüsi hindamine on eristav, hinnatakse ette antud
analüüsi skeemi mudeli järgimist ja analüüsioskust.
2. Analüüsi hindamine on eristav vastavalt punktiskaalale.
3. Mitteeristav hindamine.
4. Analüüsi hindamine on eristav vastavalt punktiskaalale.
5. Enesekontroll |
Teema 8. Teadlik lugeja: tema isiklik elukogemus,
põlvkondlik ja sotsiaal-kultuuriline
Maht: 6 tundi |
Oled eelmises peatükis õppinud kirjandusteoste analüüsi
erinevaid võtteid. Vaata, kuidas on teinud seda Sinu eakaaslased. Vali 2
esitlust ja lahenda esitlustes olevad olevad ülesanded. |
Enesekontroll |
Teema 9. Lemmikraamat
Maht: 2 tundi |
Tutvu 100 eesti elu enim mõjutanud raamatuga, koosta oma
nimekiri loetud raamatutest. Vaata kirjastuste kodulehekülgedelt, missugused
raamatud on ilmunud hiljuti, tutvu müügiedetabelitega ja koosta kokkuvõte
„Missugused on tänapäeva müütraamatud?“ |
Eristav hindamine |
Teema 10. Noorsookirjandus
Maht: 2 tundi |
Loe läbi esitlus, mis on noorsookirjandus ja leia endale
huvipakkuv teos. |
|
Kõik hinnatavad ülesanded peavad olema positiivselt sooritatud.
Kokkuvõttev hinne kujuneb järgnevalt (kõik 3 hinnet on võrdse kaaluga):
1. Kujundav hinne kursuse ülesannete, läbitud testide, auditoorsete arutelude ja analüüside põhjal.
2. Koostatud iseseisvate tööde (eksami proovitööd „Ristumine peateega"" ja „Reetmine") hinnete põhjal.