Meedia ja mõjutamine
Meedial
on tähtis osa inimeste hoiakute, suhtumise ja käitumise kujundamisel. Iga
meediasõnumi ülesandeks on informeerimine ja selle kaudu veenmine, et
auditooriumi tegevust ja arvamusi suunata või muuta. Kui neutraalselt esitatud
teave on tõene, selles puuduvad seisukohavõtud, siis inimene otsustab ise,
kuidas teabele reageerib. Kuid sageli on ka neutraalses tekstis peidus hinnang,
kui auditooriumile edastatakse argumentideta enesestmõistetavat teavet. Lugeja,
kuulaja või vaataja teadmistest ja kogemusest sõltub, kas ta jääb teavet uskuma
või hangib lisainfot ning teeb siis järeldused.
Lugeja,
kuulaja, vaataja mõjutamine toimub
just hinnangu andmise kaudu. Sõnumi saatja peab arvestama vastuvõtja teadmiste
ja huvidega. Sellega arvestatakse kõige rohkem reklaamsõnumite edastamisel:
kuidas inimese poole pöörduda, et temas huvi äratada, milliseid pildilisi ja
keelelisi vahendeid kasutada.
Meediasõnumite
puhul tuleks vahet teha, kas tegemist on kasvatava/arendava mõjutamise või
manipuleerimisega.
Meedia sisu mõjutavad tegurid:
- Meediakanalite
omanike mõju
– omanikud võivad mõjutada seda, kuidas ja mida kajastada (nt mõne kanali
lemmikteemaks on kuritegevus ja kuulsuste eraelu), rohkem on nende mõju tuntav kohalike väljaannte ja
erkanalite puhul.
- Ajakirjanike
mõju
– uudiste tegemine põhineb valikul, see
sõltub ka ajakirjanikust (tema professionaalsusest, haridusest,
väärtushinnangutest jne), milline uudis jõuab meediasse.
- Allikate
mõju
– allikaks on inimesed, kes jagavad ajakirjanikele sündmuste kohta olulist
infot, allikas võib ka reporterit tema otsustes mõjutada.
- Reklaamiandjate
mõju
– võivad meediakanali sisu kaudselt mõjutada, nt mingi osa vajalikust teabest
jäetakse auditooriumile edastamata reklaami kasuks, et mitte kasulikku
reklaamiandjat kaotada.
- Meediatarbijate mõju – igal trükiväljaandel, raadio- ja telekanalil on oma auditoorium, kelle huvidega püütakse võimalikult palju arvestada, sest sellest sõltub ka müügiedu. Meediaeelistuste selgitamiseks tehakse auditooriumiuuringuid, mille tulemuste põhjal võidakse väljaande või programmi sisu muuta.